GRAND JUNCTION, Kolorado valstija – Iš pirmo žvilgsnio keturių kambarių mokykloje šiame vakariniame Kolorado mieste nieko neįprasto. Viduje šeši studentai mokosi apie radioaktyvumą. Jų klasės sienos išklijuotos ant popierinių žvaigždžių ir mėnulių iškarpų iškaltomis motyvacinėmis žinutėmis, tokiomis kaip „Ryžtas“ ir „Drąsa“.
Atidžiau pažvelgus paaiškėja, kad „Hilltop Day Treatment“ nėra įprasta mokykla. Nėra kuprinių ir spintelių. Mokiniai palydimi į tualetą. Apkabinimai neleidžiami, tai yra atsargumo priemonė, kad mokiniai, kurie dar nesuvokia fizinių ribų, netinkamai liestųsi. O prieš pietus mokiniai atitrūksta nuo įprastų grupinės terapijos pamokų.
„Hilltop“ yra mokykla, Kolorado valstijoje, skirta specializuotoms įstaigoms, kurios aptarnauja studentus, turinčius rimtų elgesio, psichikos sveikatos ar specialaus ugdymo poreikių, kai jų valstybinės mokyklos to negali. Ir ši mokykla, kurioje mokosi 12 mokinių, yra paskutinė tokio tipo mokykla Vakarų šlaite – didžiulėje teritorijoje į vakarus nuo kontinentinės atskirties, kurioje gyvena 10 % valstijos gyventojų. Kitos 29 mokyklos yra tankiau apgyvendintame Front Range koridoriuje.
„Mūsų širdis plyšta dėl laukiančiųjų sąrašo“, – sakė Hollie VanRoosendaal, Hilltop Community Resources, organizacijos, valdančios Hilltop Day Treatment mokyklą, bendruomenės programų direktorė. „Mes tikrai norime, kad tie vaikai būtų matomi, jie įgytų išsilavinimą, kol baigs studijas, taip pat tikrai puikių terapinių paslaugų.
Neįgaliųjų teisių ir psichikos sveikatos gynėjai teigia, kad mokyklos per daug išnaudojamos ir gali tapti mokinių su negalia sąvartynu. Tačiau Kolorado kaimo vietovėje, kai vietinis mokyklų rajonas negali patenkinti mokinių poreikių, vietų trūkumas mokyklose gali reikšti, kad mokiniai gali mokytis namuose, miršta psichikos sveikatos įstaigose arba lankyti gyvenamąją mokyklą toli nuo namų.
Demokratų partijos gubernatorius Jaredas Polisas šį pavasarį pasirašė įstatymo projektą, pagal kurį numatomos lėšos mokykloms remti ir kaimo rajonų mokinių, turinčių didelių poreikių, paslaugoms stiprinti. Tačiau retas gyventojų skaičius ir dideli atstumai Vakarų šlaituose ir rytinėse lygumose reiškia, kad aptarnauti šiuos pažeidžiamus studentus greičiausiai bus sunku.
„Jokių paslaugų ten nėra. Taigi į šį mažą rajoną atkeliauja vienas autizmu sergantis studentas, kas nutiks? Tas vaikas negaus to, ko jam reikia, ir jis yra per toli nuo Front Range“, – sakė Barb Taylor, pedagogė, tapusi konsultante, dirbanti kelių Kolorado mokyklų specialiojo ugdymo direktore.
Kaip teigiama įstatymų leidėjams pateiktoje ataskaitoje, viena iš pagrindinių priežasčių, kodėl studentai negalėjo patekti į mokyklą, buvo laisvų vietų trūkumas ir kaimo vietovėse „draudžiama geografinė padėtis“.
Keletas valstijos kaimo vietovių sugalvojo alternatyvų aptarnauti studentus arčiau namų. Pavyzdžiui, Santa Fe Trail Board of Cooperative Educational Services arba BOCES įkūrė Pietryčių alternatyvaus mokymosi akademiją La Juntoje, skirtą rytinių lygumų studentams, turintiems emocinių ir elgesio problemų.
Tačiau kelioms kitoms BOCES, regioninėms mokyklų rajonų asociacijoms, telkiančioms išteklius, kad teiktų paslaugas, kurių negalėtų vienos, pavyko pradėti tokias programas.
Vietoj to, didžiojoje Kolorado kaimo dalyje „turime žmonių, kurie bando dirbti su šiais vaikais, kurie neturi kvalifikacijos arba nėra apmokyti, kurie neturi įgūdžių, kurių jiems reikia, kad galėtų tai daryti rajone, “ – sakė Santa Fe Trail BOCES vykdomasis direktorius ir specialiojo ugdymo direktorius Sandy Malouff.
Vakarinėje valstijos dalyje Hilltop Day Treatment mokyklos direktorė Sonjia Hunt sakė stebėjusi, kaip mokyklos mažėja arba uždaromos: iš pradžių Rifle mieste, paskui Vaitvoteryje, Deltoje, Durango mieste, o praėjusiais metais – Glenvude. Springso ligoninė.
Ilgus metus dirbęs neigiamoje padėtyje, Hilltopas taip pat turėjo susilpnėti ir 2020 m. spalio mėn. uždarė savo 16 lovų gyvenamąjį pastatą. Dabar Vakarų šlaito studentai, kuriems reikalingas gydymas stacionare, turi keliauti per Uolijas, jei ne iš valstijos. “, – sakė Huntas.
Naujasis valstijos įstatymas leis Hilltopui pasamdyti kitą mokytoją, atvejų vadybininką ir terapeutą bei priimti dar 12 studentų, sakė Huntas. Tačiau „Hilltop“ neplanuoja iš naujo atidaryti savo gyvenamosios pusės.
Kai gyvenamasis namas buvo uždarytas, aplinkinės bendruomenės sunkiai kompensavo nuostolius, sakė Tammy Johnsonas, Uncompahgre BOCES, aptarnaujančios penkis vakarinius kaimo rajonus, vykdomasis direktorius.
„Yra didelis skirtumas tarp mokymosi ir terapinio subjekto. Mes tiesiog neturime mokymo, reikalingo šių vaikų poreikiams patenkinti“, – sakė Johnsonas.
„Man tiesiog reikėjo pagalbos“
Riley George’as, 12-metis, turintis autizmą ir nuotaikos sutrikimą, turėjo įveikti kalnų grandinę, kad įgytų išsilavinimą. Įstojęs į kelias mokyklas ir palikęs jas, Riley dabar gyvena gyvenamajame name Kolorado Springse, daugiau nei tris valandas nuo savo namų Del Norte.
Nedidelis paauglys, kurio kuokštais plaukai kimba vėjyje kaip erškėtis, yra aistringas skaitytojas, kuris drasko 400 puslapių mokslinės fantastikos knygas. Jis myli savo šunį ir Baby Yoda, personažą iš TV serialo „Žvaigždžių karai“. Mandalorietis. Jis eina pasivaikščioti su viena iš savo mažųjų seserų ir vaidina veiksmo figūrėles su savo mažuoju broliuku. Gerą dieną, sakė jo mama Kelly George, jis yra „geras, pagarbus vaikas“, kuriam nėra sunku pasiruošti mokyklai.
Tačiau Riley smegenys veikia greičiau nei rankos, todėl tokios užduotys kaip rašymas ar batų raištelių rišimas gali jaustis sunkiai neįveikiamos. Jis tik dabar mokosi, kaip bendradarbiaujant su kitais žaisti apsimetinėjimą, ko kiti vaikai linkę išmokti būdami daug jaunesni. Ir iš pažiūros smulkmenos, pavyzdžiui, niežtinčios etiketės ant drabužių ar garsūs garsai, pavyzdžiui, laimingi sesers riksmai, gali nusiųsti jį į blogą vietą.
„Kai jis buvo jaunesnis, jis užsidengdavo ausis ir iškart trenkdavosi į grindis ir pradėdavo rėkti, lyg jam skaudėtų“, – sakė George’as.
Dabar, kai jis vyresnis, perkrova sukelia agresiją: smūgiuoja, keikiasi, spardo. „Turėjome sukurti kodinį žodį kitiems vaikams“, – sakė George, norėdamas duoti savo trims jaunesniems vaikams ženklą užsibarikaduoti kambaryje, kol tėvai bandys nuraminti vyriausią.
Nuo ikimokyklinio iki antros klasės Riley lankė Billo Metzo pradinę mokyklą Monte Vistoje, viename mieste nuo jo šeimos gyvenimo. Riley prisiminė, kaip jo mokytojai suteikė jam vietos, kai jis buvo nusiminęs, kaip tą dieną, kai jo šuo pabėgo. Jo specialiojo ugdymo mokytoja Kellyn Ross prisiminė, kaip jis pagyrė kavinės personalą už „dieviškus“ pietus.
Riley buvo Pokémon klube ir už gerą elgesį galėjo uždirbti taškų, kuriuos galėjo išpirkti prizams. Riley ir Rossas sukūrė sistemą, kuri padėtų jam atpažinti savo ir kitų jausmus ir prireikus padaryti pertrauką.
Monte Vista mokyklos rajono vadovas Scottas Wiedemanas sakė, kad mokykla aktyviai skatina teigiamą visų mokinių elgesį.
Tačiau kai Ross buvo paaukštintas, mokykla negalėjo rasti žmogaus, turinčio pakankamai patirties, kad galėtų užimti jos vietą, ir jie turėjo specialiojo ugdymo mokinių. Per dešimtmetį, kai Ross pradėjo dirbti specialiojo ugdymo mokytoja, jos…